مدرکات تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي للسلوک القيادي للمعلم ودورها في التنبؤ بالإستمتاع الأکاديمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى الکشف عن دور السلوک القيادي المدرک للمعلم في التنبؤ بالإستمتاع الأکاديمي، وتألفت عينة الأدوات من (131) تلميذاً من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي، والعينة الأساسية من (370) تلميذاً من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي إمتدت أعمارهم بين (15-13) سنة، بمتوسط عمري (13.84) سنة وإنحراف معيارى (1.20) سنة، وطُبق عليهم مقياسان هما (السلوک القيادي المدرک للمعلم، والإستمتاع الأکاديمي)، ومن خلال استخدام أسلوب تحليل اﻹنحدار المتعدد التدريجى؛ کشفت نتائج البحث عن تنبؤ بعدي السلوک القيادي المدرک للمعلم (الدعم الاجتماعي، وتدريب وتوجيه التلاميذ) بأبعاد الإستمتاع الأکاديمي (إسلوب المعلم في التدريس، وطرح الأسئلة والحوار داخل الفصل، ودور التلميذ في الفصل، والنظام المدرسي)، بينما تنبأ بعد (تطبيق المبادئ التربوية) فقط ببعد (النظام المدرسي) إحدي أبعاد الإستمتاع الأکاديمي.
 
Abstract:
     The aim of this research is to investigate the roles that play perceived leadership behavior of the teacher, the sapmle of tools consisted of (131) pupils of the basic education and the basic sample of (370) pupils of the basic education with an average age of (13.84) years and a standard deviation of (1.20) years, and measures were applied to them (perceived leadership behavior of the teacher , and academic enjoyment),By using  multi-step regression analysis method. we found that revealed a prediction of the dimensions of the teacher's perceived leadership behavior (social support, training and guidance of students) in the dimensions of academic enjoyment ( the teacher's style of teaching, asking questions and dialogue in the classroom, the role of the student in the classroom, and the school system), while (application Educational principles) only predicts the dimension of (the school system) one of the dimensions of academic enjoyment.
 

الكلمات الرئيسية