استخدام منصة Edmodo فى تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتياً والاتجاه نحو توظيفها فى تدريس الدراسات الاجتماعية لطلاب الدبلوم العام بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس- کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى الکشف عن تأثير استخدام منصة Edmodo فى تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتياً والاتجاه نحو توظيفها فى تدريس الدراسات الاجتماعية لطلاب الدبلوم العام بکلية التربية (نظام عن بعد)، وتکونت مجموعة البحث من 30 طالب من طلاب الدبلوم العام نظام (عن بعد)، وتم بناء مقياس مهارات التعلم المنظم ذاتياً ومقياس الاتجاه نحو توظيف Edmodo وإعادة صياعة لفصلين من مقرر طرق تدريس الدراسات الاجتماعية، وطبقت أدوات البحث على مجموعة البحث، وجاءت نتائج البحث مؤکدة وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والبعدى لمقياس مهارات التعلم المنظم ذاتياً عند مستوى 0.01 لصالح القياس البعدى، کما أشارت نتائج البحث وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية والمحک (70%) فى مقياس الاتجاه نحو توظيف Edmodo عند مستوى 0.01 لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وقد أوصى البحث بضرورة توظيف منصة Edmodo في تدريس مقررات برامج اعداد المعلمين، وتدريب أعضاء هيئة التدريس والمعلمين أثناء الخدمة على استخدام منصات التعلم الإلکترونية ومن ضمنها منصة Edmodo
The current research aimed at investigating the effectiveness of using the Edmodo platform for developing self-regulated learning skills and attitude towards employing it in teaching social studies for general diploma students at the Faculty of Education, (online system). The research group consisted of 30 general diploma students (online system). A scale of self-regulated learning skills, and a scale of attitude towards employing Edmodo were prepared. Two chapters from social studies methodology course were reformulated. The research tools were administered upon the research group. Results indicated that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the research group students on the scale of self-regulated learning skills pre and post administrations favoring their post scores. Also, results indicated that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the research group students and the criterion (70%) on the scale of attitude towards employing Edmodo favoring their the research group students. The research recommended that Edmodo platform should be used in teaching the teacher preparation courses. Faculty staff members and in-service teachers should be trained on using Electronic learning platforms, including Edmodo platform.