" أثر استخدام طريقة ليبمان فى تدريس الفلسفة على تنمية بعض مهارات التفکير الاستدلالى والاتجاه نحو المادة لدى الطلاب المکفوفين بالصف الأول الثانوى"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

استهدفت الدراسة الکشف عن اثر استخدام طريقة ليبمان فى تدريس الفلسفة القائمة على برنامج تدريس الفلسفة للأطفال P4C)) على تنمية  بعض مهارات التفکير الاستدلالى وکذلک اتجاه الطلاب نحو مادة الفلسفة بالصف الأول الثانوى، وقد تکونت عينة الدراسة من ( 6 ) من الطلاب المکفوفين بمدرسة النور للمکفوفين بمدينة بنها، واستخدمت الباحثة اختبار لقياس مهارات التفکير الاستدلالى ( إعداد الباحثة)، وکذلک مقياس الاتجاه نحو مادة الفلسفة (إعداد الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية، وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى الرتب لدرجات الطلاب فى التطبيقين القبلى والبعدى فى اختبار التفکير الاستدلالى ککل لصالح التطبيق البعدى، وکذلک وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى الرتب لدرجات الطلاب فى التطبيقين القبلى والبعدى فى مهارة الاستنباط لصالح التطبيق البعدى، أما مهارة الاستقراء فقد توصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى الرتب لدرجات الطلاب فى التطبيقين القبلى والبعدى فى مهارة الاستقراء لصالح التطبيق البعدى، وکذلک وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى الرتب لدرجات الطلاب فى التطبيقين القبلى والبعدى فى مهارة الاستنتاج لصالح التطبيق البعدى، وفيما يتعلق بمقياس الاتجاه فقد توصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى الرتب لدرجات الطلاب فى التطبيقين القبلى والبعدى فى مقياس الاتجاه نحو مادة الفلسفة لصالح التطبيق البعدى.
The Effectiveness of Using Lipman Method on Developingsome Reasoning Thinking Skills and the Trend towards subject in The Philosophy Course among First Year Secondary blind Students
                  
Abstract:
   The study aimed to investigate the Effectiveness of Lipman Method in teaching philosophy course based on teaching philosophy for children program ( P4C) on Developing some Reasoning Thinking Skills and the Trend towards Subject in The Philosophy Course among First Year Secondary blind Students, The sample consisted of (6) male and female blind students in the first year in El Noor school for blind students in Benha , Two research tools, Reasoning Thinking Skills test and the scale  for the trend toward philosophy subject, were developed (by researcher),  and The study findings revealed that There were statistically significant differences among the mean ranks to students in the pre and post application test for Reasoning Thinking as a whole in favor of the post test,  There were statistically significant differences among the mean ranks to students in the pre and post application test for Deductive skill in favor of the post test,  There were statistically significant differences among the mean ranks to students in the pre and post application test for Inductive skill in favor of the post test,  There were statistically significant differences among the mean ranks to students in the pre and post application test for inference skill in favor of the post test,  There were statistically significant differences among the mean ranks to students in the pre and post application scale in the trend toward philosophy subject in favor of the post application.

الكلمات الرئيسية