تصور مقترح لمنهج الدراسات الاجتماعية لتلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الابتدائية قائم على أنشطة التوکاتسو اليابانية وتأثيره على تنمية القيم الأخلاقية لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى معرفة تأثير تصور مقترح لمنهج الدراسات الاجتماعية لتلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الابتدائية قائم على أنشطة التوکاتسو اليابانية على تنمية القيم الأخلاقية لديهم، وتکونت مجموعة البحث من 20 تلميذ من مدرسة مودرن سکول الزهراء، وتم إعداد قائمة بالقيم الأخلاقية التي يجب تنميتها وقائمة بأنشطة التوکاتسو اليابانية، وتصور مقترح لمنهج الدراسات الاجتماعية للصفوف الثلاثة الأولى، وبناء وحدتين من الصور المقترح ومقياس للقيم الأخلاقية. وطبقت أدوات البحث على مجموعة البحث، وجاءت النتائج مؤکدة وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والبعدى للقيم الأخلاقية وفى کل قيمة على حده وذلک لصالح القياس البعدى. ويؤکد ذلک أن هناک تأثير کبير للتصور المقترح على تنمية بعض القيم الأخلاقية للتلاميذ، وجاءت توصيات البحث مؤکدة ضرورة وضع منظومة للقيم الأخلاقية التى يجب تنميتها للتلاميذ فى المراحل التعليمية المختلفة وتوزيعها بشکل متوازن فى کل الصفوف الدراسية ودمج أنشطة التوکاتسو فى جميع المواد الدراسية.
 
الکلمات المفتاحية: أنشطة التوکاتسو اليابانية، القيم الأخلاقية.
 
Suggested plan of social studies curriculum for the pupils of the first three grades at the primary stage based on Tokatsu Japanese activities and its effect on developing their ethical values
Abstract
The present research aimed at finding out the effect of a suggested plan of social studies curriculum for thepupils of the first three grades at the primary stage based on Tokatsu Japanese activities and its effect on developing their ethical values. The research group contained 20 pupils at Al Zahraa Modern School. A list of the ethical values that should be developed was prepared, and a list of Japanese Tokatsu activities was also prepared. A suggested plan of social studies curriculum for the first three grades was presented. Two units of the suggested plan were prepared, and the ethical values scale was presented. The research tools were administered on the research group. The results revealed that there are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group pupils on the pre-post test administration of the ethical values as a whole and of each value favoring the post test administration. This clarifies that the suggested plan has a great effect on developing some ethical values for pupils. The research recommended that it is necessary to include the ethical values that should be developed for pupils at different educational stages, and distributing them in a balanced manner at all school grades; and also including Tokatsu activities in all school subjects.
 

الكلمات الرئيسية